Kirjoitettu

Phase One XF – Ensi puraisu by Kim Öhman

Käydessäni Studiovarustamossa ostoksilla satuin mainitsemaan että minulla olisi seuraavana päivänä studiolla mainoskuvaukset. Kyseessä oli potrettikuvia asiakkaan asiakkaista, joita tultaisiin käyttämään erilaisissa yhteyksissä. Mm. 4×4 metriä kokoisessa messuseinässä.
Olin kuvaamassa omalla Hasselilla mutta kun Joonas ehdoitti että ottaisin Phase One:n uuden XF:n testattavaksi en millään voinut kieltäytyä.

Ensivaikutelma kamerasta oli todella hyvä. Muotoilu istui käteen hienosti ja harjattu lentokonealumiini on todella hienon näköinen kamerarungossa. Käyttöjärjestelmä on niin lähellä entisiä Phase Onen kameroita että pääsin helposti sinuiksi laitteen kanssa.

Käytössä kamera osoittautui pitkälti sellaiseksi kuin olin ajatellut. Jälki on todella nättiä ja vielä kun kuvasin suoraan koneelle markkinoiden parhaan raw-konvertterin Capture Onen kautta ei tiedostojen laadussa ollut mitään naputtamista. Kaiken kaikkiaan homma toimi ajatuksen lailla.

Keskiformaatin kameroissa on oma fiiliksensä. Kuvaaminen on hitaampaa kuin kinarilla, tämän vuoksi ainakin omalla kohdalla keskittyminen on myös ihan eri tasolla. Vaikka kinarilla saa ihan hemmetin hienoa jälkeä on keskari pitkän askeleen edellä. Omalla kohdalla normi järkkärit on, ainakin tällä haavaa, jäänyt taakse. En edes omista yhtään. Kuvaan keskiformaatilla työt jotka sen vaativat. Studiossa pitkälti omalla kalustolla mutta kentälle usein vuokraan Phase Onen. Lähinnä siksi että Hassel ei kestä isoa oikeastaan yli sataa. Phase Onella olen kuvannut kelpo kamaa iso1600 arvolla. Muuten matkoilla ja lokaatioissa palvelee Fujin peilitön kalusto.

Suosittelen vahvasti keskiformaattia kaupalliseen tai taiteelliseen työhön. Vuokraaminen ei ole kallista ja se on helppo perustella asiakkaalle, jälki on niin hienoa. Testatkaa, huomaatte kyllä itse.

 

-Kim Öhman

Award winning professional commercial/lifestyle photographer

 

12484584_10205489716872856_515336283645956253_o