Kuka olet ja mitä teet työksesi?
Arttu Kokkonen ja olen valaisija ja digitech, eli jeesailen kuvaajia erilaisissa tuotannoissa valojen ja muiden teknisten asioiden kanssa.
Miten päädyit työskentelemään valoassarina/digitechinä?
Olen opiskellut alaa ja toiminut lehtikuvaajana. Muutettuani pääkaupunkiseudulle minulla ei ollut enää niin paljon yhteyksiä alaan, joten päädyin muutaman mutkan kautta kuvaajan assistentiksi. Menin ensimmäisiin kuvauksiin ja totesin, että tämähän on aika kivaa hommaa. Minun ei tarvinnutkaan ottaa kuvia, vaan kameran vieressä olikin paljon tekemistä. Innostuin kaikesta tekniikasta ja teknologiasta, jota kuvauksissa tarvitaan. Se oli niin kivaa hommaa, että jäin lopulta tekemään sitä.
Miten kuvailisit digitechin tai valoassarin roolia? Millainen on assari normaali työpäivä?
Työhön sisältyy tosi paljon ennakkovalmistelua. Keskustelen kuvaajan ja tuottajan kanssa budjetista, ja siitä, tarvitaanko kuvauksiin vuokrakalustoa vai käytetäänkö kuvaajan omaa. Autan selvittämään mitä kalustoa tarvitaan halutun lopputuloksen saavuttamiseksi. Kuvauksen tyylin lisäksi on tietysti selvitettävä, tehdäänkö myös videota ja tarvitaanko siihen kalustoa? Ennakkotyöskentelystä siirrytään valmistelemaan itse kuvauspäivää. Hankitaan kalusto, valmistellaan se niin, että kaikki on valmiina itse kuvauspäivää varten.
Kuvauspäivänä siirrytään kohteeseen, joka voi olla studio tai lokaatio. Perillä puretaan kamat, käydään kuvauspaikka läpi ja valmistellaan kalusto kuvausta varten. Kuvaajan kanssa otetaan testikuvat ja kun ne on hyväksytty, päästään aloittamaan varsinainen kuvaaminen. Kuvauksen aikana olen tukena ja autan kuvaajaa toteuttamaan omaa visiotaan. Se voi olla valojen suuntausta, tetheröintiä, vikatilanteiden korjausta ja ongelmien ratkaisua. Tosi monipuolista tekemistä.
Mitkä ovat suurimpia haasteita, joita kohtaat työpäivän aikana ja miten ratkaiset ne?
Yleensä ne ovat teknisiä ongelmia. Joku laite ei toimi toivotulla tavalla. Silloin hommat tehdään joko korvaavalla laitteella tai koitetaan saada se homma rullaamaan ilman kyseistä laitetta. Jos nyt ei vaikka savukone jostain kumman syystä toimi, niin se jätetään pois ja mietitään, miten tämä kuva saadaan toimimaan ilman sitä.
Sitten kun kiireisin hetki siitä on ohi ja meillä on kamerat, valot ja kaikki pystyssä, niin siinä vaiheessa selvitetään miksi joku juttu ei toimi. Minkä takia esimerkiksi joku lamppu ei syty, onko välähdysputki rikki tai jotain? Pyrin aina varautumaan siihen, että jos joku yksittäinen kappale hajoaa, niin siihen löytyy korvaava tilalle ja me ei ole liemessä ja homma ei jää jumiin sen takia.
Jos sinun pitäisi listata kolme assarin tärkeintä työkalua, mistä et ikinä luovu, niin mitkä ne olisi?
Monitoimityökalu ja gaffateippi ja cinefoil.
Siinä on kolme essentiaalista työkalua. Monitoimityökalusta löytyy pihdit, puukot, ruuvarit ja kaikki. Gaffalla saa kaiken kiinni, mitä vaan mihin vaan ja jos se ei pysy, niin sitä ei ole sitten tarpeeksi. Cinefoililla voi muokata tai peittää valoa. Se on tosi monikäyttöistä kamaa. Noilla kolmella pärjää tosi pitkälle.
Miten teknologian kehittyminen näkyy työssäsi?
Teknologian kehittyminen näkyy kyllä aika voimakkaasti. Varsinkin videopuolella LED-valot kehittyy tosi nopeasti. Siellä tulee uusia ominaisuuksia, paremmat värit, parempia langattomia ohjauksia. Melkein kuukausittain tulee jotain uutta valoa ulos. Sitä on kiva seurata ja on hyvä tietää, että mihin uudet laitteet pystyvät. Kaikkea hullua pystyy tekemään nykyään, on esimerkiksi tullut valoja, joita voi upottaa veteen. Se on kyllä tosi mielenkiintoista.
Salamapuolellahan ei ihan hirveän usein innovaatioita tule. Salamat on kuitenkin salamoja, niiden nopeus ja välähdysnopeus saattaa parantua melko marginaalisesti. Muotoiluvalojen teho kasvaa ja tulee erilaisia muokkaimia. Itse yksikön koko pienenee. Kondensaattorit paranevat ja saadaan pienempään tilaan enemmän tehoa. Mutta kyllä uusi teknologia on merkittävässä roolissa kuvan tekemisessä.
Entäs valo- ja videokuvaukset trendit?
Kuvatyylit, muodit tai trendit, nekin vaihtelee. Esimerkiksi muutama vuosi sitten kaikki kuvat tehtiin viisi jalkaisella octalla ja tavoiteltiin pehmeää valoa. Nykyään tehdäänkin sitten paljon enemmän sellaista “polaroid-tyylistä” kovaa suoraa salamaa. Hyvänä esimerkkinä tämä “kohuttu” Iittalan uudistus, niin siinähän oli suoraa salamaa tosi paljon. Ja aika monella muullakin brändillä on ollut saman tyylistä lähiaikoina. Mutta siitäkin ollaan ehkä nyt vähän liikkumassa jo pois ja menossa enemmän sellaiseen millenium-henkiseen kuvaustyyliin.
Seuraatko jotenkin kuvantamisen trendejä? Vaatiiko työsi sitä, että olet kärryillä uusimmista trendeistä?
Seuraan esim. instassa aika paljon ulkomaalaisia kuvaajia. Se mitä jenkeissä ja muualla euroopassa tehdään, valuu pikkuhiljaa tänne Suomeenkin. Ja kyllähän se on ihan kiva pitää itsensä hereillä siitä, että mitä tuolla maailmalla tehdään, koska jos näen, että tämä on tosi siisti homma, niin saatan tuoda niitä elementtejä itse mukaan valaisun kautta.
Miten yhdistät teknisen osaamisen ja luovuuden? Rajoittavatko vai tukevatko ne toisiaan?
Ei ne oikeastaan rajoita toisiaan. Tukee itseasiassa tosi hyvin, koska pystyn teknisen osaamisen avulla kuvittelemaan vähän sellaisen kolmiulotteiseen malliin tilasta ja siitä, mitä ollaan tekemässä. Pystyy hahmottamaan, miltä se valo näyttää, mitä se valo pystyy tekemään eri muokkaimien avulla ja miltä se valo näyttää tietyn kameran ja linssin läpi. Mulla ne täyttävät toisiaan todella hyvin.
Ja koska olen teknisesti hyvin kiinnostunut asioista, niin pystyn auttamaan kuvaajia, ketkä ei ole niin tekniikasta kiinnostuneita. Silloin kuvaaja saa itse olla luovuuden kanssa tekemisissä, eikä tarvitse pohtia, että miksi tämä lamppu nyt ei toimi, miksi tuo nyt ei välähdä.
Kuvantamisen ala elää pientä murrosta, tekniikan kehittyminen ja uudet innovaatiot muuttaa alaa. Miten olet valmistautunut siihen muutokseen mitä on tulossa?
Tämänhetkinen AI-hehkutushan on aika korkea ja se tulee muuttaa alaa ihan varmasti. Pienempiä tehtäviä tulee todennäköisesti häviämään AI:lle, koska se on vaan kustannustehokkaampaa. Se on sellainen asia, mikä vähän ”pelottaa”. Olisi kuitenkin kiva, että kuvaajat saisivat tehdä niiden työtä.
Onneksi ihmiset kuitenkin arvostavat myös sitä oikeasti tehtyä kuvaa, niin en ole ihan hirveän huolissani siitä, että sellainen ”high-end” kuva tulisi häviämään kokonaan. Ja aI ei kuitenkaan pysty luomaan täysin jotain tiettyä henkilöä. Henkilökeskeinen kuvaaminen, missä on pääosassa tietyt ihmiset, varmasti säilyy.
Olen myös ehkä vähän pettynyt tähän, miten tällä hetkellä tekoälyä käytetään ja miten huonolaatuista kuvaakin sillä tehdään. Kun on nähnyt niitä hyviä, todella hienosti tehtyjä AI-hommia, missä on käytetty useita elementtejä ja kunnon kuvankäsittelijä on tehnyt ne ajatuksella, niin eihän siinä ei ole mitään ”väärää”. Mutta se, että pistetään joku harjoittelija näpyttelemään promptia että ”teeppäs nyt meille pikku lato tonne taustalle” ja sen ladon katto menee sitten ihan miten sattuu, niin onhan se vähän hölmöä?
Pääpiirteittäin olen kuitenkin positiivisella mielellä. Vaikka nyt on ollut vähän vaikeat ajat, niin kyllä haluan silti ennustaa valoisaa tulevaisuutta meidän työlle
Sinulla on pitkä työhistoria assarin hommista takana. Tuleeko mieleen joku haastava keikka tai joku muu, minkä haluaisit kertoa ja mitä oot oppinut siitä?
Useampi vuosi taaksepäin tein Olli Häkkisen kanssa Sakolle kuvia. Me tehtiin kuvia heidän uudesta kilpa- ja metsästyskivääristä. Ne haluttiin samaan kuvaan, niin että toinen kivääri on ylhäällä ja toinen kivääri näkyy heijastuksena siinä samassa kuvassa. Kummatkin kiväärit kuvattiin kutenkin omina setteinään.
Kuvista haluttiin tosi tunnelmalliset ja mustalle pohjalle. Kyseessä on kuitenkin kiväärit, joten oltiin pääasiassa pelkkien kiiltojen kanssa käytännössä tekemisissä. Kuvat koottiin lopuksi ehkä noin neljästäkymmenestä kuvasta. Valaistiin kiikari, valaistiin piippu, valaistiin tukki jne. Ja kaikki valaistiin ylhäältä ja alhaalta, että saatiin erilaisia kiiltoja.
Pelkästään se oli oma haasteensa, että saatiin pidettyä se kivääri paikallaan ilman että se keikahtaa vahingossa kesken niiden 40 kuvan ottamisen mihinkään. Kiväärin tuli pysyä paikallaan ja näyttää siltä, että se leijuu ilmassa tai nojaa johonkin asiaan, kun eihän se nyt oikeasti pysy sellaisessa asennossa!
Teknisellä puolella oli myös pieniä haasteita, kun kuvattiin Hasselbladilla ja Hasselin oma ohjelma kuuluisasti vähän kinkkinen, eikä aina tee ehkä ihan sitä mitä halutaan. Jostain syystä se ohjelma näytti kaikki kuvat noin 2–3 aukkoa alivalottuneena. Eli siinä vaiheessa, kun haluttiin testata, että miltä nämä kuvat oikeasti näyttävät, niin kaikki pitkin avata photoraiin, se vähän hidasti kuvaamista. Mutta hommat saatiin tehtyä maaliin ja niistä tuli ihan sairaan hienot kuvat. Se on vieläkin yksi mun lemppariduuneista mitä oon ollut tekemässä.
Jos joku haluaisi aloitella uraa assarina, niin minkälaiset ohjeet antaisit hänelle?
Rohkeasti kokeilemaan asioita! Ota yhteyttä vuokraamoihin ja kerro että haluaisit oppia lisää jostain valosta tai laitteesta. Vuokraamoissa ollaan varmasti iloisia näyttämään, miten homma toimii ja miten käytät jotain laitetta turvallisesti, miten savukone tai vastaava toimii.
Testikuvauksia kannattaa myös tehdä paljon. Tekniikka tarttuu sieltä mukaan ja kokemus kertyy. Kun tutustut työkaluihin, niin uskallat käyttää niitä ja tiedät, mihin ne pystyvät ja se varmuus tekemiseen tulee siitä.
Minkä takia valokuvaajien ja tuotantoyhtiöiden olisi tärkeä palkata digitech. Mikä on se lisäarvo, minkä asiantunteva assistentti tuo tuotantoon ja lopputulokseen?
Asiantunteva assari vapauttaa kuvaajan olemaan luovempi ja keskittymään sisällön tekemiseen sellaiseksi, kun se on visioitu. Kaikki ongelmanratkonta jää assarin harteille. Teknisten tai muiden ongelmien ratkominen ei saa olla kuvaajan tehtävänä siinä vaiheessa, kun hän koittaa saada visiotaan toimimaan. Jos se on, niin se vie kuvaajan pois siitä tilanteesta. Kuvaaja ei tarvitse alkaa suuntaamaan tai kääntelemään lamppuja, tai rakentamaan valosettiä uudelleen, hän keskittyy omaa työhön ja luovuuteen.
Osaava assari toteuttaa kuvaajan vision. Kun kuvaaja haluaa valot tietyllä tavalla tai jos valojen suhde pitää olla tietynlainen, niin se onnistuu. Assari ratkaisee ongelmat, joita kuvauksissa syntyy ja pitää homman käynnissä. Assarin päätehtävä on poistaa kaikki mikä häiritsee kuvaajan luovuutta tai vie kuvaajaa pois luovasta tilanteesta ja varmistaa että kaikki toimii.
Minun mielestä on tosi tärkeää, että tuotannossa on mukana ammattilainen, joka pystyy hoitamaan kaiken teknisen toteutuksen, niin kuvaajan ja muun tuotannon luovuus saa olla niin pinnalla, kun se vaan voi olla. Silloin saadaan aina asiakkaalle paras lopputulos.
Sitten vielä viimeinen kysymys. Jos Studiovarustamo olisi eläin, niin mikä eläin se olisi ja miksi?
Mikä eläin? Studiovarustamo? Tämä on kyllä aika hyvä. Ensimmäisenä tulee aika lämmin ja pörröinen fiilis, koska täällähän on aina kiva tulla käymään ja täällä on hyvä meininki. Sitten mulla tulee jostain syystä semmoinen lintumainen wiba? Ehkä se voisi olla joku kakadu, undulaatti tai joku muu söpö lintu, joka on vähän pörröinen? Studiovarustamo on Kakadu!
Tämä kuva on 100% tehty Ai:lla, Sami kokeili miten promptia naputellaan.





